Szolnoki Szigligeti Színház Kultuszmusical. Szokták így is emlegetni Déry-Pós-Presser-Adamis Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról címû alkotását. Kiegészítem: tartósan kényelmetlen kultuszmusical. Nem talált egyenes utat a színpadra már a Pós Sándor által készített, százhúsz oldal terjedelmû prózai változat sem. Both Béla a Nemzeti Színház igazgatójaként - az átdolgozónak ígérve a rendezést - mûsorra tûzte ugyan, de igen késõn: közvetlenül a nyugdíjaztatása elõtt. A színrevitelt utóda, Gellért Endre "átvállalta" Póstól, ám a munkában odáig sem jutott, hogy a példányt kézbe vegye. A darab, Déry Tibor türelme elfogyván, került a Vígszínházhoz. Ott reális terjedelmûre kurtították, és a kor türelmi állapotához igazították a szöveget, s kitalálták hozzá a Presser-Adamis-féle autonóm bõvítményt. Utóbb az amerikai bemutatót is nyolc évig késleltette a Reagan vezényelte második hidegháború. A "The Egg" Színházban 1987. március 15-én adták elõ a mûvet. A dátum - legalább történelmi síkon - asszociatív.
S ha történelmi, akkor kényelmetlen, holott maga a történet egyenes vonalú, egyszerű: József, a New Yorkban élő magyar disszidens egy montanai popfesztiválra utazik, hogy megkeresse feleségét, Esztert, aki elhagyta őt. A kutatás epizódjaiból bontakozik ki a bizarr és ijesztő történet. Háromszázezer ember gyűlik össze a hegyek között, hogy meghallgassa az ország legjobb popzenekarait. Fanatikus zenerajongók, kábítószer-élvezők, katatóniás bölcselkedők, kalandorok. József közöttük bolyong, panaszaikat, filozófiájukat hallgatja. Feleségét mindegyre elveszíti a szeme elől, s már csak holtan találja meg, a rosszul adagolt kábítószer áldozataként. Artisztikus önkifejezési alkalom, vagy jó pillanat az önmagunkkal esedékes számvetésre. Harmincegy esztendőnek kellett elmúlnia ahhoz, hogy Déry szabadságkomplexuma, amely a magyar disszidens (emigráns/migráns) házaspár popfesztiváli hányattatásában kódoltatott, végre teljességgel kifejezésre jusson a színpadon. A Szikora János rendezte előadásban, egy absztrakt térben, szimultán éljük meg azokat az illúziókat, kockázatokat, következményeket, amelyek a múltbéli és a jelenkori emberre a modern szabadságváltozatok kihívásai felől leselkednek. Artikulációjában a történelmi sors nem különül el a társadalmitól; a polgári és személyes autonómiaigény sem válik el a nemi önazonosság vállalásának dilemmájától.
|
Arra születtem. Az érdes expozíció nyomán, Eszter dala (Belépője) mögött kezd épülni Szikora óriási körmetaforája. Polgárok menetoszlopa indul meg sejtelmes lassúsággal a lépcsőn. A hídon pőrére vetkőznek. Egy fürdőszoba plexifalán keresztül látni, amint elgázosítják őket. Az utánuk maradt ruhaneműt végül Frantisek, Nyilas madár - Eszter víziója - takarítja le csőrével a mélybe; történetesen azt a jelenetet temetve be, amelyben a koncerten megölt néger fiú, Meredith Hunter feltételezett gyilkosának tárgyalása folyik. A zsidók vonulása előrehozott hallucináció, aminek több következményi kiágazása van. Déjŕ vu. Eszter emlékezetét nem a füvek és injekciók hatalma, hanem a táborszerűen benépesült hegyoldal látványa indítja be. "Arra születtem, hogy kisgyerek legyek" - halljuk, miközben három irányból törnek a lelkére az őt megmenteni/birtokolni akarók. Fekete Linda mozdulatai a figura múltjában gyökereznek. Energikus színrelépése képes felidézni a hajdan volt vitalitást, ami kiemelte őt az elemésztendők sorából. Ugyanez a test nem hat eléggé törékenynek a diszkóhalál felé sodródás folyamatában. Súlyos feladatterhet ró a vállára a rendező, amikor a képzelt fény felől a barlang sötétje irányába fordítja: eljátszatja általa a szabadságból menekítő halált, a halálösztön diadalát az elsorvadt életösztön felett. Kertész Imre könyvének megjelenéséig Déry pszichológiai oktalanságának tulajdonították Eszter tévelygését. Most könnyű tollal vethetjük papírra: Sorstalanság-szindróma. Ha láttuk a filmadaptációt, hozzáfűzzük nyomban: nehéz a szindrómák sorsa. Érvényes ez Szikora változatára is.
Lehet-e, szabad-e közösségbe taszítottan élni? Az előrehozott hallucináció új megvilágításba helyezi Eszter partnerkapcsolatait. Peller Anna Beverlyje több mint rezonőr ebben a játékban: asszony-Lucifer. Megküzd azért mindkét irányban, hogy Esztert birtokba vehesse, ám a Sors rendjével szembeni alulmaradását hűvös fájdalommal könyveli el. Kozmikus túlélő - öröklény. Alkatra osztott szerep. Petridisz Hrisztosz látszatra támaszférj. Ám amint egyedül marad, szembekerül a saját országútkomplexusával. Azonos-e azokkal, akiknek identitása az úton lét? Ha nem, mi elől vándorol? Szökik. Szöki az életét. A fináléra visszatér a nyitókép. Új fiatalok tarka virágokat dobnak a fehér "könyvlapra" (tiszta lap), amikor a felső lapon, az ismert felhőgomollyal a háttérben, harckocsi bukkan elő a láthatáron. A zenekari árokból kiemelkedik egy férfialak, kezében marmonkannával. Szembemegy a tankkal, benzint locsol a hátára, s lángra lobbantja magát. Egy József lázad fel az emberiség soros szabadságillúziójának eltiprása ellen.
Soros szabadságillúzió - az apokalipszis madarai a Nyitányban. Kovács Yvette Alida díszlete Kerouac labirintusát idézi, immár az időtengelyén körbefordult történelem égtájsemleges dimenziójában. Emelkedőivel, árkaival, odúival a pillanatnyi praktikum és a teljes célszerűtlenség harmóniáját árasztja, dinamikus összhangban Tresz Zsuzsanna - nem közhelyet írok (!) - invenciózus jelmezeivel. Dramaturgként Matuz János, koreográfusként Krausz Alíz, akciórendezőként (és dublőrként) Pintér Tamás volt alkotótárs egy nagy kedélyfeltaláló kísérletben: kivajúdható-e színpadon az apokaliptikus optimizmus hangulata? Aligha véletlen, hogy Szikora fiatal munkatársakat választott maga köré. A feltehető okról őt idézem: "Számomra a Popfesztivál menet közben kapott olyan mélységdimenziókat, amelyeknek egy szeletét én is átéltem, hiszen a hatvanas évek végén voltam 18 éves, és a lázadásnak ezeket a formáit nemcsak végigéltem, hanem hittem is bennük. Azt hittük, hogy a lázadásunk eredményeként majd változik valami, de csak mi változtunk: hajunk gyérebb lett, pocakosabbá, intoleránsabbá váltunk. Olyanokká, akik ellen fiatal korunkban mi magunk lázadtunk." Az előadás nyomán úgy tetszik: a szabadsághóbort örökletes.
Balogh Tibor