„Minden szerepben felfedezzük” – ezzel a címmel jelent meg 1981-ben Földes Anna interjúja Kézdy Györggyel a Nők Lapjában, és ezzel az interjúval kezdődik a 2011-es portrékönyv is. Nem véletlenül, a mélyreható beszélgetés hangvétele megalapozza a könyv hangulatát, és egyben igazolja a célkitűzését, miszerint nem kíván sem monográfia, sem szakkönyv lenni, csak segíteni az olvasónak, hogy közelebb kerüljön Kézdy Györgyhöz, mintha szemtől szemben ülne az interjúalannyal. 

kezdi akom bakom koncz zsuzsa 17Kézdy György az Ákombákom című estjében (fotó: Koncz Zsuzsa)

E cél megvalósítása érdekében a könyv a színész jellemének, személyiségének megrajzolására törekszik, a szerepeken keresztül a művész hiteles ábrázolására koncentrál. Földes Anna finom érzékenysége már a nyitó interjúban megmutatkozik, és a portré egészét meghatározza. 

A színész 75. születésnapjára megjelent kötet átfogó képet ad a pálya fontosabb állomásairól, többnyire időrendben haladva, olykor előre- és visszatekintő utalásokkal, amelyek jól követhetővé teszik az életút bemutatását. Megszólalnak a színésztársak és rendezők, akikkel Kézdy együtt dolgozott, anekdotákkal fűszerezett visszaemlékezéseik olvasmányos stílusban jelenítik meg a közös élményeket. Minden lényegesebb előadásról fényképet közöl a könyv, ami nagyban hozzásegíti az olvasót a színészi játék vizuális elképzeléséhez, az élmény felidézéséhez.

Hosszan, részletesen kidolgozottak olyan momentumok, amelyek különösen nagy szerepet játszottak a művészi pálya alakulásában. Az első gimnáziumi diákelőadás jól példázza ezt: az 1954-es Az ember tragédiája az első valódi színészélményt adta Kézdynek. A szerző mind a sikeres (A Janika, Szolnok; Csíksomlyói passió, Várszínház; Caligula helytartója, Szolnok), mind a sikertelen (III. Richárd, Szolnok) előadások esetén megpróbál az előadások mélyére hatolni: milyen színészi eszközöknek, társulati együttműködésnek volt köszönhető a siker, és mik lehettek a bukás okai, hogyan élte meg ezt a színész. Hiánypótló beszámolót olvashatunk Harold Pinter Senkiföldje című drámájának 2006-os ősbemutatójáról a Budapesti Kamaraszínházban, melyben Kézdy Spooner szerepét játszotta. A szerző rámutat, hogy a hazai színházkritika figyelmen kívül hagyta az előadást, még egy rövid írás sem jelent meg róla. Ebben a fejezetben részletesen elemzi Kézdy alakítását, Spooner ambivalens szerepének érzékeny megformálását. 

Két külön fejezet szól Kézdy György önálló előadóestjeiről: a pécsi évek alatt született Ki kérdezett? című Karinthy-estről és a Zelk Zoltán, Orbán Ottó, Lázár Ervin, valamint Karinthy Frigyes műveiből összeállított Ákombákom című előadásról. Utóbbi megtekinthető a könyvhöz csatolt DVD-mellékleten. Az előadás díszlete rendkívül egyszerű, a berendezés pusztán egy kisasztal és egy szék – az est színpadtechnikai elemek helyett a monológokra épít, a Kézdy jellegzetes hangján megszólaló művekre. A középpontban A cirkusz című Karinthy-novella áll, amely a Ki kérdezett? előadóestnek is a leghangsúlyosabb eleme volt, és Kézdy ars poeticájává vált. Az önálló estek különleges jelentőségűnek számítanak a színész pályáján: a mellőzések és nehézségek után saját hangját találta meg ezekben az előadásokban, amelyek rendkívül sikeresnek bizonyultak, Karinthy-estje több mint ötszáz előadást ért meg. 

Pályakezdőként (majd később is) Kézdyt nem a főszerepek, hanem a karakterszerepek találták meg, „évtizedeken át visszatérő gondja, problémája lehetett saját helye, »besorolása«: folyamatosan foglalkoztatta, hogy mit jelentenek, milyen művészi távlatot és lehetőséget biztosítanak a színésznek a karakterszerepek”. (34. o.) Ahogy a szerző többször is hangsúlyozza, Kézdy György egyik legalapvetőbb művészi jellemvonása, hogy mindig kívül maradt a színházi világ fősodrán. „Én soha nem voltam, és nem is leszek divatban. Engem eddig ötszázhuszonötször fedeztek fel, és ugyanannyiszor felejtettek el” – mondja a művész az 1981-es interjúban. Talán épp ez járult hozzá, hogy egész életében független, határozott, folyamatos tökéletesedésre törekvő színész tudott maradni.

DOMBI ANIKÓ

 

NKA csak logo egyszines

1