Hogy a színháznézést nem lehet elég korán elkezdeni, igazolják a csecsemőszínházi előadások. A nézővé válás folyamata azonban erősen függ attól, hogy milyen minőségű előadásokkal találkoznak a bölcsis, óvodás vagy kisiskolás korúak. A bábszínházaknak komoly felelősségük van abban, hogy a későbbiekben lesznek-e nézői a „felnőtt” színházaknak s hogy milyenek; milyen igényekkel ülnek majd be egy-egy előadásra. Turbuly Lillának a Mesebolt Bábszínház elmúlt évadáról szóló írása alapján biztosítottnak látszik a szombathelyi Weöres Sándor Színház nézőutánpótlása.

A közismert és közkedvelt zeneszerző, színházi zenész Darvas Ferenc számára is meghatározóak voltak a gyerekkori bábszínházi élmények – derül ki Józsa Ágnes vele készített interjújából.

Az olykor színpadra is lépő nagyszerű muzsikust legutóbb a kortárs magyar dráma fesztiválján, a Deszkán láthatta-hallhatta a közönség – a rendezvény XV. kiadásáról (ahogy az erdélyiek mondják) V. Gilbert Edit beszámolója olvasható e számunkban.

A Deszkának helyet adó Csokonai Nemzeti Színház – minő fölösleges toldás az eredeti névben, mintha nem minden magyarországi teátrum a nemzeti kultúrát igyekezne gazdagítani – egyik legutóbbi bemutatójáról, Dosztojevszkij Ördögök című regényének színpadi adaptációjáról Szekeres Szabolcs írt kritikát. Hogy drámának tekinthető-e az akár film-, akár regényadaptáció s hogy miért oly közkedvelt matériája a színházi előadásoknak – erről is szó esett többek közt a Deszka beszélgetésein, miként a rendezői kontrollról is.

A Stúdió K Színház K – mint kontroll című, traumaköltészet műfaji meghatározású előadása szerzői színház, amelynek tárgya többek közt épp a rendezői kontroll. Hogy ez pontosan mit jelent és hogyan érvényesül adott esetben, kiderül Urbán Balázs reflexiójából.

Az előadás születése, színpadi mű és szerzőjének viszonya a Deszka Fesztiválon is beszédtéma volt, de különösen érdekesen alakult a Tíz eszkimó című kortárs magyar dráma esetében, melyet – mint D. Magyari Imre is utal rá írásában – rendezője, Máté Gábor íratott a Katona József Színház számára Grecsó Krisztiánnal, s melynek társadalomkritikai aspektusa részben az ábrázolt párkapcsolatokban mutatkozik meg.

Az ugyancsak kortárs dán szerző, Line Knutzon Közeleg az idő című, Magyarországon nem először játszott talányos darabjának a család, a kiüresedett emberi kapcsolatok a témája – a Nézőművészeti Kft. Szkéné Színházban bemutatott, Kovács Lehel rendezte előadásának Lénárt Gábor értelmezése adja egy lehetséges olvasatát.

A Szkéné mint befogadó színház számos nagyszerű művésznek adott teret, lehetőséget az elmúlt ötven évben. Ez emberöltőnyi időszak lényegét próbálja megragadni Jászay Tamás Színház a másodikon című kötete, melyben ötven alkotót, résztvevőt, munkatársat szólaltat meg. A könyvről Ódor Klára recenzióját közöljük.

Egy évforduló kapcsán búcsúzik Darvay Nagy Adrienne a Kolozsvári Állami Magyar Színház 53 évesen elhunyt színművészétől, Tordai Teklától, aki a Marosvásárhelyi Színművészeti Főiskolán 30 éve végzett legendás színészosztályt tervezte újra összehozni egy előadás erejéig. Az osztálynak azonban immár van egy örök hiányzója…

Szűcs Katalin Agnes

 

NKA csak logo egyszines

1